Projekt ustawy: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12348654
Zmiany wynikające z ustawy o OSP: dotyczą w szczególności świadczeń dodatkowych dla strażaków ochotników oraz dla ratowników górskich. Projekt zawiera również wiele zmian dotyczących organizacji ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej. Oceniamy, że 4 zmiany zasługują na wprowadzenie do ustawy o ochronie ppoż., 6 zmian jest szkodliwych i 20 zmian pozornych.
1. Dodatki do emerytur. Należy z uznaniem odnotować zapowiedź zmiany stanowiska rządu dotyczącą zamiaru uchwalenia świadczeń dodatkowych dla strażaków ochotników oraz ratowników górskich.Propozycje dotyczące strażaków ochotników są zapisane w artykułach od Art. 15. do Art.21 oraz Art. 25. (dodatkowe uprawnienia), Art. 28. (legitymacje), Art. 29. (odznaka św. Floriana), Art. 38. (krzyż św. Floriana), Art. 43 i 44. (dotyczy członków OSP, którzy już nabyli uprawnienia).Zmiany dotyczące ratowników górskich są zapisywane w tożsamej treści w ustawie o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach – Art. 41
.W związku z rozszerzeniem zakresu ustawy, proponujemy zmianę tytułu ustawy na „Ustawa o świadczeniach dodatkowych dla strażaków ochotników, ratowników górskich i wolontariuszy ratujących życie i zdrowie ludzi”. Takie rozwiązanie pozwala na spójne, oparte o takie same kryteria uhonorowanie wolontariuszy ratujących życie i zdrowie ludzi.Natomiast wszystkie pozostałe zapisy dotyczące merytorycznych zasad funkcjonowania i organizacji ochotniczych straży pożarnych proponujemy pozostawić w ustawie o ochronie przeciwpożarowej(4 zmiany opisane w pkt. 2.) lub skreślić jako zmiany szkodliwe ( 6 zmian opisanych w pkt. 3.) oraz skreślić zmiany pozorne, zbędne, tożsame z istniejącym stanem prawnym (20 zmian opisanychw pkt. 4)
2. Zmiany zasługujące na uwzględnienie w ustawie o ochronie przeciwpożarowej
:2.1. – dopuszczenie przekroczenia wieku 65 lat dla kierowców (Art. 8 Ust. 2.);
2.2. – respektowanie równorzędnych badań lekarskich dopuszczających do działań ratowniczych (Art. 9. Ust. 2.);
2.3 – dofinansowanie do szkolenia na prawo jazdy do kierowania pojazdami pow. 3,5 t (Art. 10. Ust. 3 i 4);
2.4 – równorzędność szkolenia OSP do szkolenia podstawowego w PSP (Art. 10. Ust. 5.);
3. Zmiany szkodliwe, wywołujące negatywne konsekwencje dla bezpieczeństwa powszechnego:
3.1 – wprowadzenie nowej ustawy wymusza konieczność zmiany 16 tys. statutów OSP (Art. 1 oraz Art. 37 zmiana 2) )
3.2 – odebranie OSP władztwa nad przeznaczeniem majątku w przypadku likwidacji (Art. 36);
3.3 – likwidacja komendanta gminnego OSP (Art. 37 zmiana 1) );
3.4 – podejrzane zapisy dotyczące związku straży pożarnych (Art. 37 zmiana 3) );
3.5 – uprawnienia wojewody, starosty do informacji zastępuje się nadzorem wojewody (Art. 37 zmiana 4) skreślenie Art. 21 ustawy o ochronie przeciwpożarowej);
3.6 – skreślenie obowiązku opiniowania o projektach ustaw dotyczących ochrony przeciwpożarowej (Art. 37 zmiana 4) skreślenie Art. 21a ustawy o ochronie przeciwpożarowej)
4. Zmiany pozorne, zbędne, tożsame z istniejącym stanem prawnym w szczególności zapisy takie same jak w ustawie o ochronie przeciwpożarowej lub gorsze.
4.1 – zawężenie zakresu działania OSP (Art. 2.);
4.2 – określenie zakresu działania OSP gorsze jak w dotychczasowych przepisach (Art. 3.);
4.3 – organizacja imprez – dodatkowe obowiązki administracyjne (Art. 4.);
4.4 – ewidencja OSP – ograniczenie działań OSP tylko do dyspozycji PSP (Art. 5.);
4.5 – nadzór ogólny wojewody nad gminami w zakresie zapewnienia warunków funkcjonowania OSP (Art. 6. Ust. 1);
4.6 – wsparcie dla OSP przez zastępcę komendanta wojewódzkiego (pomija się komendy powiatowe) (Art. 6. Ust. 2. );
4.7 – wprowadzenie nowej nazwy strażak-ratownik, brak zmiany merytorycznej uprawnień do udziału w akcji (Art. 7. i 8. );
4.8 – ponoszenie kosztów utrzymana OSP przez gminę, dodatkowo gmina ma finansować szkolenia BHP (Art. 9.);
4.9 – obowiązki pracodawcy, proponowane regulacje są gorsze od obecnych (Art. 11.);
4.10 – odszkodowania i renty takie same rozwiązania jak obecnie obowiązują (Art. 12.);
4.11 – rekompensata za utratę zdrowia takie same rozwiązania jak obecnie obowiązują (Art. 13.);
4.12 – ekwiwalent takie same rozwiązania jak obecnie obowiązują (Art. 15.);
4.13 – ochrona strażaków OSP jak funkcjonariuszy publicznych podobne jak obecnie obowiązujące (Art. 22. )
4.14 – środki ochrony osobistej, zmiana pozorna (Art. 23. I 24.);
4.15 – finansowanie OSP, zmiana pozorna (Art.. 30.);
4.16 – obowiązek zawierania umowy z sąsiednią gminą w sytuacji braku OSP (Art. 31);
4.17 – ograniczenie swobody dysponowania środkami z pożytków z majątku (Art. 32);
4.18 – inne koszty OSP rozwiązanie podobne do dotychczasowych, wyeliminowano związek OSP z możliwości finansowania (Art. 34.);
4.19 – gospodarowanie majątkiem, przepis zbędny sprawy są uregulowane w odrębnych przepisach (Art. 35.);
4.20 – ograniczenie dysponowania majątkiem w przypadku likwidacji OSP (Art. 36.)
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.