W związku z problemami interpretacyjnymi ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1062) w zakresie w jakim ustawa dotyczy OSP, ZOSP RP zwrócił się z prośbą do Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytanie:
„Czy Ochotnicze Straże Pożarne są podmiotami publicznymi w rozumieniu art. 3 pkt 3a ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami?”
W odpowiedzi Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej uznało, że „OSP są zobowiązane do stosowania ustawy o zapewnieniu dostępności w sytuacji gdy są zobowiązane do stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych. Analiza stron internetowych OSP zdaje się potwierdzać, że taka sytuacja ma miejsce w przypadku większości OSP, zalecane jest jednak indywidualne analizowanie tej kwestii”.
W związku z powyższym, jeżeli OSP spełnia przesłanki określone w art. 3 pkt 3a ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a więc:
Odnosząc się do powyższego można stwierdzić, że bardzo duża część OSP spełnia powyższe przesłanki i będzie uznawana za „podmiot publiczny” w rozumieniu ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Wiąże się z tym szereg obowiązków spoczywających na OSP m.in. określonych w art. 4 ust.1-2 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zgodnie z którym podmiot publiczny zapewnia dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami przez stosowanie uniwersalnego projektowania lub racjonalnych usprawnień.
Podmiot publiczny w ramach zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami podejmuje także działania mające na celu:
Zgodnie z art. 11 ust. 1-4 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami podmiot publiczny przekazuje co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku, raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w danym podmiocie, i publikuje go na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej – na swojej stronie internetowej.
Raport, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
Raport, o którym mowa w ust. 1, jest przygotowywany na formularzu opracowanym przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i udostępnionym na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej tego ministra.
Raport, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywany do:
Zarówno pismo ZOSP RP skierowane do Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej, jak i odpowiedź na nie zostają zamieszczone w załącznikach do informacji.
informację przygotował
adw. Krzysztof M. Miazga
15 VI 2021 r
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.